Lise Kingo om bæredygtig vækst

Former CEO & Executive Director, United Nations Global Compact. Former Executive Vice President, Novo Nordisk.

Lise Kingo gav os et fantastisk inspirerende og yderst kompetente Lise Kingo til et interessant indlæg om bæredygtig vækst med fokus på hendes arbejde som CEO for FNs verdensmål. Hun har en lang karriere på over 20 år hos Novo Nordisk og i dag er hun medlem af Novo Nordisk Fondens Humanitære Rådgivningspanel samt uafhængigt bestyrelsesmedlem i Danone, Sanofi og Covestro.

  • Hendes erhvervskarriere har haft fokus på socialt ansvar og bæredygtighed som en vigtig drivkraft for forretningsmål og vækst.
  • De 17 verdensmål, som Lise Kingo har været med til at arbejde med i UN igennem mange år, har skabt en mulighed for at have KPI’er at navigere efter, så det bliver mere håndgribeligt at arbejde med bæredygtighed end CSR, som tidligere var mere en regnskabsøvelse fremfor en strategisk prioritet.
  • Begreber som greenwashing og konsekvenserne fra forbrugerne hvis virksomhedens kommunikation ikke matcher virkeligheden, men blot deres holdning er til at tage at føle på, og derfor noget, bestyrelserne forventes at have øget fokus på i fremtiden.
  • Budskabet fra Lise Kingo var klart – transitionen fra ”shareholder capitalism” => “stakeholder capitalism” er i gang! ”Store ændringer er ikke attraktive for alle!” understregede Lise Kingo. Fx har de høje gaspriser p.t. ”motiveret” os til at søge væk fra gas. Det fører til mindre afhængighed af Ruslands gas. Selvfølgelig benytter olie- og gasindustrien lobbyister – her taler vi naturligvis om ”shareholder capitalism”.
  • Selvom ”stakeholder capitalism” buldrer afsted, forventer man ikke en politisk løsning, men tager selv handling – virksomhederne forventes af bidrage til at sætte turbo på ESG-agendaen. Der er en bølge på vej mod at forbruge mindre – fx er der flere unge, der primært køber brugt tøj for ikke at støtte den forurenende tøjindustri. Netop fordi “stakeholder capitalism” begynder at kunne mærkes økonomisk, og derved bliver vi forbrugere vigtigere at lytte til og kommunikere med end aktionærerne/ejerne, der ellers tidligere satte agendaen.
  • Et godt eksempel er ECCO, og deres slidte omdømme efter, at de valgte som en af de få danske virksomheder at blive i Rusland.