Henrik Ørholst om virksomhedsstrategi

Erhvervskommentator på TV2 News, boganmelder på Børsen, senior advisor

Vi havde vi fornøjelsen at have besøg af Henrik Ørholst den 20/9 til et inspirerende indlæg om hvad strategi. Henrik Ørholst har arbejdet med strategi siden første halvdel af 1980’erne, både som underviser og praktiker. I dag er han tilknyttet TV2 News som erhvervskommentator, boganmelder på Børsen og erhvervskommentator i podcasten “Bundlinjen” hos FINANS. Han underviser og er censor i strategi. Ud over det er Henrik senior advisor hos Hildebrandt & Brandi.

💡Man skal gøre sig fortjent til at være heldig:
• Henrik Ørholst husker os på at: ”Ingen god planlægning kan erstatte svineheld” …… “men man kan faktisk også gøre en hel del selv for at få succes i sin virksomhed!”

💡Tydelig strategi:
• Helt grundlæggende så hjælper det at have en tydelig strategi, så man slipper for at være ”stuck in the middle”.
Når vi taler om strategi, handler det helt grundlæggende om at tage en række til- og fravalg samt at være fleksibel og tilpasse sig. Der er intet bedre tidspunkt end i modgangstider. For når det går godt, er der ingen vilje til at ændre noget.

💡Funfacts:
• 97% økonomiske prognoser er forkerte!
• I 1975 blev det forudset, at benzinen ville være sluppet i 2000.

💡Analogier:
• Strategi er som malearbejdet på Golden Gate Bridge – når broen er færdigmalet, starter man forfra!
• En strategi er ligesom en supertanker – det tager lang tid fra man ændrer kurs på broen før der skiftes retning.
• At arbejde med strategi er som at være gartner: det handler om at skære til.

💡Involvering er vigtigt:
• Eksekveringen bliver væsentlig bedre hvis dem, der rent faktisk skal udføre arbejdet – også er med til at udarbejde strategien.
• Det er vigtigt, at man i strategien relaterer til sine interessenter – også andre lag i organisationen.

✅ Henriks strategiråd:
• Vær agil
• Undgå friktion
• Undgå faste omkostninger
• Vær paranoid
• Huske rødderne
• Day 1
• Fast second

First mover versus fast second
Vi kender alle kapløbet med Spies og Tjæreborg. Her var det sidstnævnte der var firstmover, men altså Spies der endte med at høste al den økonomiske gevinst ved at være en fast second.
Først er ikke altid bedst!

✅ Day 1 vs Day 2
I en opstartsvirksomhed kan ALT lad sig gøre i starten – i modsætning til, når virksomheden er modnet.

✅ Overboarding:
Der er en øvre grænse for, hvor mange bestyrelser, man kan skabe værdi i samtidig!

✅ Window of opportunity
Hvis man ser et hul i markedet, så er det bare om at slå til NU!

✅ Blue Ocean
I modsætning til Red Ocean, hvor konkurrencen er benhård, er der konkurrence i Blue Ocean, men hér kræver det en evne til skabe efterspørgsel. Det er ikke nok, at behovet er der.

✅ Kausalitetsovertro
Hvis man laver et testamente, så frygter man at dø hurtigt efter.

Den dominerende korrelation
Hvis bestemmer egentlig i virksomheden? Er det ledelse? Aktionærerne? Andre interessenter? Et eksempel var AP Møller, der bestemte også efter han havde trukket sig fra driften.

Læs mere i Henrik Ørholst bog: Absolut strategi, 2022